رحیم‌پورازغدی

رحیم‌پورازغدی در دانشگاه الزهرا(س):

انقلابی که به حذف «زن» متهم بود امروز داری بیشترین رشد علمی آنهاست

رحیم پورازغدی حوزه مسئولیت زنان و مردان را در سه جهت مهم دانست وگفت: بخش اول در حوزه اجتماعی و مسئولیت در برابر جامعه مثل حضور سیاسی است، بخش دوم مسئولیت در برابر خانواده و بخش سوم رشد و تکامل خود فرد است.

 

به گزارش پایگاه خبری راه مبین به نقل از خبرگزاری دانشجو، حسن رحیم پور ازغدی در همایش نقش محوری زن در ساختار انقلاب و خانواده که امروز ۲۱ آبان در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد با تاکید بر اینکه مرد و زن باید بتوانند طوری به هم کمک کنند که در هر سه جهت رشد کنند گفت: قرآن کریم در بعد سیاسی و اجتماعی که حساسترین بعد فعالیت اجتماعی است مرد و زن را در مورد مسائل جامعه مسئول میداند و تاکید بر نظارت و امر به معروف و نهی از منکر دارد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در صدر اسلام و بعضی از مبارزات خونین سیاسی اسلامی با اینکه عمدتا مسئولیت جنگیدن بر دوش مردان است حضور زنها را می‌بینیم و این حضور ممنوع نشده است. می‌توان به حضور زنانی اشاره کرد که در چندین غزوه جنگیده‌اند و از این دست زنان در انقلاب و دفاع مقدس نیز داشته‌ایم.

 

وی با تاکید بر اینکه در کربلا نیز به نقش زنان کمتر توجه کردهایم افزود: اگر در غرب و شرق چنین زنانی داشتند صدها فیلم و سریال در مورد آنها میساختند مثل حضرت زینب سلام الله علیها که با آن همه سختی از حادثه کربلا در کوفه رو به کوفیان میکند و آنها را به گلی رشد یافته در فضولات تشبیه کردند.

 

وی ضمن بیان اینکه آدمهای پلید از خانوادههای پلید به دنیا میآیند تصریح کرد: از خانواده پیامبران نیز امکان دارد افراد پلید به وجود آیند و یا حتی از خانوادههای پلید افراد خوب اما بیشترین آمار افراد پلید برای خانوادههای پلید است.

 

استاد برجسته علوم انسانی با بیان اینکه زن و مرد پس از ازدواج و یا حتی قبل از آن مسئولیت رشد اخلافی، علمی و معرفتی دارند خاطرنشان کرد: استحکام زن و مرد بدون استحکام خانواده معنا ندارد جامعهای که خانوادهاش رو به فروپاشی باشد به سمت زوال حرکت میکند. متاسفانه امروز طلاق در جامعه زیاد شده است و اگر تصمیم گرفته نشود انتهای آن فروپاشی جامعه است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد رشد زنان پس از انقلاب نیز گفت: بعد از ظهور انقلاب اسلامی ایران سریع ترین رشد و حضور زنان در جهان را شاهد بودیم. انقلابی که متهم به حذف زنان بود بیشترین رشد را داشت. همین انقلاب متهم به مذکر کردن و عقب ماندگی جامعه بود اما شاهد سریع ترین و بیشترین حضور زنان در عرصه‌های علمی در جهان بودیم. همین طور به لحاظ دموکراسی و انتخابات نیز شاهد پیشرفت حضور زنان هستیم هیچ انقلابی بعد از پیروزی خود انتخابات و قانون اساسی نداشته است و اگر هم قانون اساسی داشتند به انتخاب مردم گذاشته نشده است.

 

وی خاطرنشان کرد: بهتر بودن یک زن از نگاه برخی مردان غیر پیچیدگی، برهنگی و بیشتر آرایش کردن است. برهنگی زن عین مردسالاری است و  خدمت مجانی بیشتری به مردان هرزه است حجاب قبل از اینکه تکلیف باشد حریم و حق زنان است.

 

این استاد دانشگاه در مورد حضور اقتصادی زنان در جامعه تصریح کرد: بحث اقتصادی خانواده برعهده مردان است اما زنان از این مهم منع نشده‌اند و حق دارند آزادانه در جامعه حضور اقتصادی داشته باشند مگر در مشاغلی که فی نفسه زنان نبایند در آنها حضور یابد. اگر خانه و خانواده پشت زن و مرد خراب شود تمام فضیلتهای اجتماعی بی نتیجه خواهد بود.

 

رحیم پور ازغدی افزود: تمام ادیان و انبیا الهی به نحوی مهم به خانواده اشاره کردهاند آدمهای جنایتکار غالبا از خانوادههای فاسد ایجاد میشود.کودکی که در محیط سالم تربیت میشود اهل شکنجه، غارت و جنگ راه انداختن نیست اینها را کسانی که خانواده ندارند انجام میدهند.

 

وی با اشاره به تحولات اقتصادی و علمی ایجاد شده در جامعه جهانی تصریح کرد: اشتغال زنان در خانه و بیرون خانه به نوعی دچار چالش شده است اما در مورد وظیفه مرد تعیین شده است که مسائل اقتصادی خانواده را فراهم کند اما برای زنان وظیفه فقهی و قانونی نیاورده اند.

 

این استاد برجسته علوم انسانی تصریح کرد: چالشهای به وجود آمده را نباید یک بعدی نگاه کرد. برای اشتغال زنان انگیزههای متفاوتی وجود دارد اما اصل بحث خانواده اقتصاد نیست آن چیزی که علت تاخیر سن ازدواج و طلاق است نوع سخن متقابل بین زن و مرد است هم اعتیاد و هم طلاق در خانواده های مرفه بیشتر است و این نشان دهنده این است که تمام مشکلات، اقتصادی نیست.

 

رحیم پور با تاکید بر اینکه ما باید عقل مدیریت خانواده داشته باشیم گفت: باید در جامعه و خانواده مدارا و گذشت باشد شیعه زود فراموش میکند اینها شعور و اخلاق است در تصمیمی که در آن دوراندیشی و پیش بینی نیست نباید انتظار خیر و درستی در آن ببینیم. خیلی از خانوادهها برای همین مسائل از هم میپاشند.

 

وی در مورد به رسمیت شناختن اصل اشتغال زنان از سوی قرآن گفت: در صدر اسلام نیز بسیاری از زنان مسئولیت اقتصادی داشتند مثل حضرت خدیجه همسر گرامی پیامبر که جزو تجار بین المللی زمان خود بودند.

 

رحیم پور با اشاره به برخی معضلات حضور زنان در عرصه اقتصادی گفت: اختلاط جنسی غیرمتعارف نباید در محیط های کاری ایجاد شود سبک زندگی که به وسیله سریال‌های ماهوارهای نمایش داده میشود صحیح نیست اسلام در عین اجازه حقوق اجتماعی حساسیت بسیاری بر اختلاط زنان و مردان دارد بحث ارتباط کاری، دانشجویی و همکاری بسیار حساس است و باید مراقب این گونه ارتباطات باشیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان برخی از علل حضور خانم‌ها در کارهای اقتصادی تصریح کرد: برخی به دنبال استقلال مالی هستند و عده ای نیز خانه داری و کار در منزل را بد می دانند در حالی که خانه داری مهندسی خانواده است در فلسفه حکمت عملی تدبیر منزل همان مهندسی خانواده است که با مدیریت نفس و مدیریت جامعه در یک سطح است پس بی ارزش کردن خانه دار جنایت است.

 

وی در پایان با اشاره برخی معضلات حضور زنان در بیرون از خانه خاطرنشان کرد: خستگی ایجاد شده در محل کار باعث می شود زن در خانه نتواند احساس آرامش را برای مرد به همراه بیاورد میل به فرزنددار شدن در این نوع زندگی کاهش می یابد استقلال مالی زن اگر درست استفاده نشود باعث تنش در خانواده می شود.

 

انتهای پیام/ن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.