قطار

چینی‌ها گران برنده شدند؛

تأخیر هشت‌ساله در راه آهن، زیان چهار هزار میلیارد تومانی به بار آورد

در سال ۸۶ برقی‌کردن راه‌آهن تهران-مشهد، با هزینه ۸۶۰ میلیون دلار به کنسرسیومی داخلی واگذار شد اما تعویق آن توسط برخی مسؤولانی که اکنون در دولت یازدهم مسؤولیت دارند موجب شد اکنون با دو میلیارد دلار هزینه توسط پیمانکاران چینی اجرا شود.

 

به گزارش پایگاه خبری راه مبین به نقل از مشرق نیوز، ۱۷ بهمن‌ماه امسال در مراسمی در مشهد، حسن روحانی دستور آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی شدن خط آهن مشهد-تهران را صادر و این پروژه عظیم به طور رسمی وارد فاز اجرایی شد.

طرح برقی سازی راه آهن مشهد – تهران با حل مشکل فاینانس آن در سفر اخیر رئیس جمهور چین به ایران، در قالب کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران ایرانی و چینی اجرایی می‌شود.

از جمله اهداف این طرح راه اندازی قطارهای سریع مسافربری برای دستیابی به زمان سیر حرکت در مسیر راه آهن مشهد – تهران ظرف مدت شش ساعت است.


مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره هزینه این پروژه گفته است: تمام مراحل طرح برقی کردن قطار مشهد-تهران در ۴۸ ماه با اعتبار ۲ میلیارد دلار به انجام می‌رسد.

پروژه برقی‌کردن خط ریلی مشهد-تهران در تیر‌ماه سال‌1386 در قالب قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که بر اساس آن قانون مقرر شد در سه سال زمان سفر به مشهد از ۷ به ۵ساعت برسد.

این طرح در تیرماه سال‌86 نیز به تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری رسید.

در ابتدا این پروژه به کنسرسیومی از چهار شرکت داخلی شامل تام ایران خودرو، واگن پارس، پرسان و هیربدان داده شد تا قطار برقی مشهد-تهران ظرف سه‌سال ازسوی این کنسرسیوم به بهره‌برداری برسد. اما به دلیل برخی اتفاق‌های پیش‌آمده، این مناقصه با دخالت سازمان بازرسی باطل شد.

در دی سال‌89 مناقصه برقی شدن این خط برای دومین بار برگزار شد و این باره این پروژه به قرارگاه خاتم‌الاوصیاء واگذار شد.

اما این پروژه که در قالب قرارداد BOT در سال‌90 در مناقصه دوم به قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیاء(عج) واگذار شده بود، با تغییر دولت و روی کار آمدن پورسیدآقایی به عنوان مدیرعامل راه‌آهن، دوباره ورق برگشت.

پورسیدآقایی با انتقاد از قرارداد مذکور گفت: «این قرارداد بدون مطالعات کافی منعقد شده و در قالب قرارداد BOT بوده که ۳۹‌ساله است اما به اعتقاد من منطق اقتصادی ندارد و باید بررسی شود و در حال حاضر قابلیت اجرایی ندارد.» به علت همین مخالفت‌ها، سرانجام این قرارداد نیز  فسخ شد.

لازم به ذکر است که در قرارداد اولیه برای ساخت این پروژه در سال ۱۳۸۶ توسط شرکت‌های داخلی، هزینه کل پروژه ۸۶۰ میلیون دلار تعیین شده بود اما مخالفت‌هایی که با آن قرارداد شد موجب لغو آن شد.

با مخالفت پورسیدآقایی با قرارداد دوم برای ساخت این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیاء(عج)، برقی کردن مسیر ریلی تهران-مشهد چندین سال به تعویق افتاد و اکنون قرار شده با هزینه ۲ میلیارد دلار و توسط پیمانکاران چینی اجرا شود.

به عبارت دیگر، با تصمیم دولت یازدهم قرار است طرح برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد با هزینه حدودا ۳ برابر و توسط چینی‌ها اجرا شود. این در حالی است که پیمانکاران داخلی حاضر بودند این طرح را با هزینه پایین تر اجرا کنند.

انتهای پیام/س

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.