عادت

راهی برای مبارزه با عادات آزار دهنده روزمره

داهیگ در کتاب قدرت عادت با معرفی مفهوم حلقه عادت، فرآیند ایجاد عادات و تاثیر آن‌ها در زندگی روزمره را شرح می‌دهد.

 

به گزارش پایگاه خبری راه مبین به نقل ازخبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب های روانشناسی از جمله کتاب هایی هستند که مردم به مطالعه آن علاقه دارند. هرساله تعدادی از این کتاب ها در کشور ترجمه یا تالیف می شود به خصوص کتاب هایی که از راز و رمز موفقیت سخن می گویند یا کتاب هایی که درباره شیوه های مدیریتی و ارتباطات افراد در جامعه باشد با استقبال مردم روبه رو می شوند. در اینجا کتابی را معرفی می کنم که نه از راز و رمزهای موفقیت سخن می گوید نه درباره شیوه های مدیریتی است بلکه از فرآیندی در وجود انسان صحبت می کند که از بدو تولد با وی است و در تمام عمر همراهش است.

همه ما در برهه هایی از زندگی به انجام برخی کارها عادت می کنیم. برای مثال عادت می کنیم سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شویم. سر ساعت مشخصی موسیقی گوش دهیم کتاب بخوانیم یا هر کار دیگری جزئی از عادت های روزانه ما می شود. اگر یک روز کوچکترین مسئله ای اختلالی در عادتمان ایجاد کند عصبی و ناراحت می شویم.

چه فرآیندی سبب می شود انسان به انجام برخی کارها عادت کند قدرت عادت؛ چرایی کارهایی که انجام می‌دهیم، در زندگی و کسب‌وکار (به انگلیسی: The Power of Habit) نام کتابی است که توسط چارلز داهیگ در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. این کتاب در زمینه نحوه شکل‌گیری عادت‌ها و تغییرات آن است و به بررسی علمی پیرامون این موضوع می‌پردازد.

داهیگ در این کتاب با معرفی مفهوم حلقه عادت، فرآیند ایجاد عادات و تاثیر آنها در زندگی روزمره را شرح می‌دهد. با خواندن این کتاب می‌توانید عادت‌های خود را در زندگی بشناسید و آنها را ترک کنید. کتاب پس از نشر، موفقیت‌های زیادی کسب کرد و حدود ۶۲ هفته در لیست پرفروش ترین‌های نیویورک تایمز قرار داشت؛ از طرفی در لیست تأثیرگذارترین کتاب‌ها برای مدیران از طرف دانشگاه هاروارد قرار گرفت.

در بخش های مختلف کتاب درباره این موضوعات صحبت شده است:

بخش اول: عادات افراد شامل فصل اول: چرخهٔ عادات،چگونگی عملکرد عادات،فصل دوم: مغز محتاج،چگونگی به‌وجودآوردن عادات جدید،فصل سوم: قاعدهٔ طلایی تغییر عادات،چرا تغییرات صورت می‌پذیرند؟ و قوانین طلایی تغییر عادت،عادات چگونه تغییر می‌کنند؟
بخش دوم: عادات سازمانی موفق،فصل اول: عادات اساسی یا سرود پاول اُنِیل،کدام عادات از اهمیت بیشتری برخوردارند؟،فصل دوم: شرکت استارباکس و عادت موفقیت،هنگامی که اراده خودکار می‌شود،فصل سوم: قدرت بحران،مدیران چگونه از طریق حوادث عادت ایجاد می‌کنند؟ ، فصل چهارم: شرکت تارگت چگونه از پیش می‌داند که شما چه چیزی را می‌خواهید؟ و شرکت‌ها عادات را پیشگویی می‌کنند.
بخش سوم: عادات جوامع،فصل اول: تحریم اتوبوس‌رانی مونتگومری،جنبش‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟،فصل دوم: عصب‌شناسی اختیار، آیا ما مسئول عاداتمان هستیم؟
پیوست راهنمایی خواننده برای استفاده از این نظریه‌ها

هدف کتاب این است که ما را به عادت‌های رفتاری حساس کند و بیاموزد که عادت‌ها چگونه سهم مهمی از زندگی ما را در اختیار می‌گیرند.همچنین نکات و راه‌کارهایی برای تغییر عادت ها در اختیارمان قرار دهد.

این کتاب به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌ها برای مدیران از سوی دانشگاه هاروارد انتخاب شد. چیزی که بیش‌ازپیش نویسنده در کتاب قدرت عادت به آن تاکید کرده است، چگونگی شکل‌گیری عادت‌ها، اثرگذاری و اثرپذیری افراد از عادت‌های شکل‌ گرفته و کاربردهای آن‌ها است.
نویسنده در این کتاب سعی کرده تا چگونگی راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق و تغییر مسیر زندگی را به خواننده آموزش دهد. شایان ذکر است که بسیاری از ایده‌های مطرح شده در این کتاب در ایران نیز قابل‌اجرا بوده، به‌طوری‌که مخاطب با بهره‌گیری از ایده‌های مطرح شده در آن می‌تواند مسیر زندگی خود را به سمت موفقیت هدایت کند.
در معرفی این کتاب در پشت جلد آن این‌گونه آمده است: در این کتاب، چارلز داهیگ به حقیقت اعجاب‌آوری پرداخته است، اینکه افراد تنها زمانی موفق می‌شوند که الگوهایی را که به زندگی انسان شکل می‌بخشند می‌شناسند و یاد می‌گیرند که چگونه آن‌ها را تغییر دهند. این ایده که شما حقیقتا می‌توانید عادات خود را تغیر دهید- موضوع تحقیقات گسترده‌ای در شاخه‌های مختلف علم ازجمله نورولوژی (عصب‌شناسی)، روانشناسی و روانشناسی کاربردی بوده است… .
کتاب صوتی قدرت عادت نتیجه تحقیق و پژوهش بر روی هزاران نفر است. اگر فکر می‌کنید که عادت بدی شما را رنج می‌دهد و یا به دنبال ایجاد عادت خوبی در وجود خودتان هستید، خواندن کتاب قدرت عادت را از دست ندهید.

خلاصه‌ای از کتاب صوتی قدرت عادت:

چارلز داهیگ در کتاب صوتی قدرت عادت بر این عقیده است که هر عادتی از سه بخش مجزا تشکیل شده است: نشانه، فعالیت و پاداش. در بخش اول انگیزه‌ای که در وجود شما قرار دارد به مغز شما فرمان می‌دهد که وارد مرحله اتوماتیک نسبت به رفتار خاص شود، بخش دوم همان زندگی روزمره را تشکیل می‌دهد و بخش سوم در واقع چیزی است که مغز شما به دنبال آن بوده و همواره به یادآوری آن کمک می‌کند.
به عنوان مثال یک فرد الکلی را در نظر بگیرید، این شخص همواره احساس آشفتگی می‌کند و این احساس همان نشانه اولیه است، چنین فردی به خوردن مشروبات الکلی رغبت نشان داده و همین رغبت او را به چنین عملی مجبور می‌کند، مشروب خوردن در واقع همان فعالیتی است که انجام می‌دهد تا به پاداش موردنظر خود که رهایی از آشفتگی است، دست یابد. نویسنده در این کتاب به دنبال آن است که بگوید چنین فردی برای تغییر عادت خود باید فعالیت خود را تغییر دهد.
در این کتاب مثال‌های زیادی از افراد و سازمان‌های مختلف آورده شده که موفق شده‌اند با تغییر عادات روزانه خود به پیشرفت‌های بزرگی دست یابند.

 

 

 

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.