مرد و زن

طول عمر مردان بیشتر است یا زنان؟

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به تفاوت امید به زندگی در زنان و مردان از شیوع ابتلا به بیماری‌های قلبی در مردان خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری راه مبین به نقل از  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره نقش تغذیه در ارتقای سلامت مردان، اظهار کرد: طبق گزارش مطالعه ملی بار بیماری‌ها، در کشور ما امید به زندگی در بدو تولد در مردان حداکثر ۷۰ سال برآورد شده است، این در حالی است که این آمار در زنان حداکثر ۷۳ سال است.

وی درباره بار بیماری‌ها و آسیب در مردان طی یک پیمایش ملی در سال ۸۲، گفت: تعداد سال‌های از دست رفته عمر به علت مرگ زودرس و همچنین سال‌های سپری شده توام با ناتوانی در مردان به ترتیب شامل عواملی چون، حوادث ترافیکی، بلایا و حوادث غیر مترقبه، بیماری‌های ایسکمیک قلب (آنژین صدری و سکته قلبی)، سقوط از ارتفاع یا در سطح، حوادث ناشی از تاثیر نیرو‌های مکانیکی بی جان و جاندار است. همچنین آخرین مطالعات ملی موجود حاکی از آن است که بار مراجعات به مراکز مختلف ارائه دهنده خدمات بدون در نظر گرفتن مراجعه به داروخانه و مراجعه برای مراقبت‌های جاری، برای همه سنین در مردان چهار بار و در زنان هفت بار در سال است.

عبداللهی تصریح کرد: اضافه وزن و چاقی از عوامل مهم تعیین کننده سلامت هستند و به تغییرات منفی متابولیک مانند افزایش فشارخون، افزایش کلسترول خون و افزایش مقاومت در برابر انسولین منجر می‌شود. این عوامل خطر بیماری‌های عروق قلب، سکته مغزی، دیابت و بسیاری از انواع سرطان را افزایش می‌دهند.
سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در مردان پایین‌تر از زنان است

وی با اشاره به اینکه سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در مردان پایین‌تر از زنان است، افزود: آمار بالا و شیوع روزافزون ابتلا مردان به بیماری‌های غیر واگیر مرتبط با تغذیه (همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و فشار خون بالا) هشدار دهنده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افزود: افزایش فشارخون و کلسترول، ارتباط نزدیکی با مصرف بیش از حد غذا‌های چرب، شیرین و پر نمک دارند. همچنین، مصرف چربی‌های حیوانی و روغن‌های با اسید چرب اشباع و ترانس بالا مهمترین خطر بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور به شمار می‌رود.

عبداللهی گفت: در حال حاضر تغییر در عادات غذایی سبب شده مواد غذایی از جمله خرما، شیر، میوه و سبزی تازه، نان سبوس دار و ماهی جای خود را به غذا‌های غیر خانگی و فست فود‌ها که حاوی کالری بالا، چربی و شکر و فقیر از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند بدهند. میزان مصرف قند و شکر به شکل ساده یا داخل نوشیدنی‌ها در کشور زیاد است.

وی عنوان کرد: مصرف یک لیتر نوشابه، ۱۳۰ گرم قند اضافی وارد بدن می‌کند که سهمی قابل توجه را در انرژی دریافتی بدن و در نتیجه ابتلا به اضافه وزن و چاقی تشکیل می‌دهد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: از طرف دیگر داشتن تمرینات ورزشی منظم و انجام ورزش‌های تحمل کننده وزن (وزنه برداری) اثرات مفیدی بر سلامت استخوان‌ها دارند. به جز افرادی که کم خونی فقر آهن در آن‌ها تشخیص داده شده است، سایر مردان از مصرف مکمل آهن به اشکال مختلف مانند مولتی ویتامین مینرال یا نوشابه‌های ورزشی حاوی آهن باید اجتناب کنند. زیرا سبب تجمع آهن در بدن مردان می‌شود.
نقش تحرک بدنی در سلامت مردان

عبداللهی درباره نقش تحرک بدنی در سلامت مردان گفت: یکی از مهمترین عوامل غیر تغذیه‌ای که در بروز بیماری‌های مزمن نقش دارد، کم تحرکی بدنی است. توصیه می‌شود هر فرد حداقل سه روز در هفته و هر بار ۴۵ دقیقه و یا پنج روز در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش کند.

وی ادامه داد: ورزش در سنین میانسالی باعث افزایش توده استخوانی می‌شود. توصیه می‌شود که افراد برنامه ورزشی منظم، طولانی و متناوب داشته باشند. ورزش در بزرگسالان می‌تواند شامل حرکات نرم، سبک، آیروبیک (هوازی)، بدن سازی، راه رفتن تند و دویدن آرام باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تاکید کرد: ورزش‌هایی که با تحمل وزن همراه هستند و برای پیشگیری از استئوپروز در تمام سنین توصیه می‌شوند، شامل پیاده روی، دوی آهسته، نرمش آیروبیک، تنیس و پاروزدن است.

 

 

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.