موتور سیکلت

«موتور سیکلت» وسیله ای با کاربری های چندگانه

ترددهای خطرناک،‌ آلودگی هوا و صوت، کاربری نابجا و در نهایت تصادفات مرگ بار بخشی از تبعات تردد گسترده موتور سیکلت ها در کلان شهرها به شمار می رود.

 

به گزارش راه مبین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، بی شک هیچ پایتخت و یا کلانشهری در دنیا شاهد این تعداد و حجم تردد موتورسیکلت ها در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران نیست بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی میزان آلودگی هوا و صوت، ترددهای خطرناک و وحشت زا و کاربری های نابجا مثل مسافرکشی و باربری و در نهایت تصادفات مرگبار در بهره گیری از این وسیله نقلیه به شکل محسوسی افزایش یابد.
موتورسیکلت ها به واسطه نوع ساخت و اندازه، قدرت مانور منحصر به فردی در برابر خودروها دارند و قادر هستند از کوچکترین فضاهای موجود راه خود را یافته و ادامه مسیر دهند و قطعا همه ما هنگام عبور از عرض یک خیابان و یا حتی در معابر پیاده رو حداقل یکبار ترس مواجهه و حتی تصادف با این وسیله نقلیه دوچرخ را تجربه کرده ایم.
*تردد ۱۰ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور؛
رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا با بیان اینکه هم اکنون ۱۰ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کل کشور در حال تردد هستند گفت: از این تعداد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار  دستگاه موتورسیکلت در تهران تردد می کنند که مطابق برآوردها هر کدام از این موتورها تا ۸ برابر یک خودرو آلایندگی تولید می کنند و با تخلفاتی که تعدادی از راکبان آنها مرتکب می شوند برای ترافیک تهران یک تهدید جدی محسوب می شوند.
* برخوردها جدی است اما مستمر نیست؛
با اینکه شکی در عزم پلیس برای برخورد با تخلفات راکبان موتورسیکت ها نیست اما متاسفانه باید گفت این عزم از اقتدار و استمرار کافی برخوردار نیست؛ مثلا طرح برخورد با موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند آن طور که باید و شاید جدی دنبال نمی شود و اگر پلیس این طرح را مثل طرح اجباری کردن بستن کمربند ایمنی در خودروها با قدرت پیگیری می کرد الان شاهد نهادینه شدن فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی بودیم.
* موتورسیکلت یک وسیله مزاحم در جامعه و چرخه ترافیک؛
درباره اینکه موتورسیکلت ها از عوامل اصلی آلودگی هوای پایتخت و کلان شهرها هستند، سخن زیاد گفته شده اما موضوعی که شاید کمتر به آن توجه شده است استفاده غیر استاندارد از این وسیله نقلیه حداکثر دو نفره است.
اگر به کارت شناسایی موتورسیکلت ها و بند ظرفیت آن بنگرید روی آن جمله جمعا دو نفر به صورت پر رنگ تر درج شده است اما این وسیله نقلیه دو نفره و دو چرخ در سالهای اخیر به شکلی باور نکردنی به خودروهایی مانند تاکسی و وانت بار و در برخی موارد مینی بوس تغییر کاربری داده است و علاوه بر مسافرکشی، خانواده های پنج یا شش نفری با آن به مسافرتهای درون شهری و حتی برون شهری می پردازند.
فرش فروش ها در گذشته از نوعی موتورسیکلت با نام تجاری وسپا به واسطه نوع ساختش و بزرگتر بودن آن نسبت به دیگر انواع موتورسیکلت تنها در جابجایی انواع فرش و گلیم و موکت استفاده می کردند اما با گذر زمان و دلایل مختلف نسل وسپاها منقرض شد با این همه اکنون شاهد جابجایی یخچال، اجاق گاز، کمد و صندلی و جعبه های چند ده کیلویی به وسیله موتورسیکلتهای کوچکتر از وسپا هستیم.
* موتورسیکلت ها وسیله ای ارزان قیمت برای سرگرمی و بازی با مرگ؛
بی گمان یکی از علل استقبال بخش قابل توجهی از جامعه بخصوص قشر جوان به این وسیله نقلیه، به حس سرگرم کننده و سودای سرعت در افراد بر می گردد؛ البته ارزان تر بودن قیمت این وسیله نقلیه نسبت به خودرو هم مزید برعلت است.
طبق آمار منتشر شده در رسانه ها، ۷۵ درصد افرادی که جان خود را بر اثر استفاده از موتورسیکلت از دست داده اند زیر ۴۰ سال بودند که این مقطع سنی حکایت از تمایل و گرایش هرچه بیشتر جوانان به استفاده از موتور سیکلت دارد.
از این میان،۶۱ درصد از تلفات، به علت استفاده نکردن از کلاه ایمنی و ضربات وارده به سر ایجاد می شود و کیفیت پایین قطعات تعبیه شده در آن باعث بالا رفتن آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن می شود و متاسفانه باید گفت جوانان ما روزانه در حال بازی با مرگ هستند.
متاسفانه برخی شرکت ها نیز برای کاهش قیمت موتورسیکلت و ترغیب هر چه بیشتر جوانان به تهیه آن استانداردهای لازم کیفی را در ساخت و تولید موتورسیکلت لحاظ نمی کنند.
در این میان، واردات موتورسیکلت های بی کیفیت چینی، وضعیت استاندارد موتورسیکلت ها را بیش از پیش به چالش کشیده است ، موتور سیکلت هایی که تسهیلات خاصی نیز برای فروش آنها تعریف و پیش بینی می شود.
برخی از کارشناسان نیز با تایید موضوع فوق از به مخاطره افتادن سلامت و جان راکبان در سایه رانت های موجود در ورود و توزیع این نوع موتورسیکلت ها خبر می دهند.
* بازنگری سریع قوانین، ضرورتی انکار ناپذیر؛
بی شک نبود قوانین بازدارنده، از دلایل و عوامل موثر در نابسامانی و نارسایی حوزه تردد و تخلفات موتور سیکلت ها به شمار می رود و هویت نداشتن برخی موتور سیکلت ها و تفاوت چشمگیر میزان جریمه با هزینه خرید آن، کنترل و ساماندهی این وسیله نقلیه را با دشواری های بیشتری مواجه کرده است.
به عقیده رئیس پیشین پلیس راهور پایتخت، توقفگاه های تهران به جایگاه انبوهی از موتور سیکلت های توقیفی بدل شده است که گاهی مالکان آن برای پرداخت نکردن جریمه، قید رفع توقیف را می زنند و به خرید موتورسیکلت دیگری مبادرت می ورزند زیرا خرید آن از نظر آنها مقرون به صرفه تر از پرداخت جریمه است.
در چنین شرایطی، بازنگری قوانین، تشدید و استمرار اقدامات بازدارنده،کاهش جذابیت استفاده از موتورسیکلت ها، فرهنگ سازی و آموزش صحیح توام با افزایش نظارت ها از جانب خانواده ها، مدارس و دیگر نهادهای مرتبط به شدت ضروری است که یقینا" با تحقق آن بخش عمده ای از آسیب ها و خسارات مادی،جانی و معنوی راکبان مرگ سوار، مهار خواهد شد.

انتهای پیام/س

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.