چرا نباید زیاد بخوابیم

پزشکان همه اتفاق نظر دارند که خواب با کیفیت برای سلامت ضروری است

 

به گزارش راه مبین به نقل از جام جم، نه تنها خواب کافی کمکتان می کند در طول روز متمرکز و هوشیار باشید، بلکه به بدنتان کمک می کند خود را باز سازی کند و تجدید قوایی داشته باشد. همچنین خواب مناسب می تواند به پیشگیری از همه چیز مانند چاقی، دیابت تا مرگ ناگهانی کمک کند.

اما آیا چون خواب خوب است زیاد خوابیدن می تواند به معنای بیشتر بهره بردن از این خوبی باشد؟

تحقیقات نشان داده افرادی که بیش از ۱۰ ساعت می خوابند وضعیت کلی سلامتشان نسبت به کسانی که ۷ تا ۸ ساعت می خوابند بدتر است.

متاسفانه عده زیادی از افراد بالغ در حال حاضر در چنین شرایطی هستند. با بالا رفتن سن مقدار مدت زمان خواب بیشتر می شود و هنوز مشخص نیست که این افزایش نشانه وجود بیماری است و یا در واقع باعث بیماری.

محققان به این نتیجه رسیده اند که خواب زیاد می تواند باعث بیماری شود و کسی که بیش از ۸ ساعت می خوابد در واقع کیفیت خواب ضعیفی دارد.خواب بیش از حد می تواند مانند خواب کم به سلامت آسیب وارد کند. در ادامه می خواهیم به شما بگوییم اگر بیش از حد بخوابید ممکن است چه عواقبی برای سلامتتان داشته باشد.

بیشتر در خطر حمله قلبی قرار می گیرید

بیماری های قلبی یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان هستند. بیش ار ۸ ساعت خوابیدن می تواند خطر بیماری های قلبی را تا ۳۴ درصد افزایش دهد.

ممکن است بیشتر درگیر وزنتان شوید

تحقیقات نشان داده افرادی که کم می خوابند سنگین تر هستند، اما بین خواب اضافی و چاقی نیز رابطه وجود دارد.

با اینکه یک مورد ساده علت و معلولی نیست اما مسلما ارتباطی بین این دو وجود دارد.

چیزی که می دانیم این است، افراد هرچقدر وزنشان بالاتر می رود خوابشان نیز بیشتر می شود. و اگر شما هم زیاد می خوابید ممکن است در خطر چاقی قرار بگیرید.

یکی از تئوری ها خواب زیاد را به این شکل ترجمه می کند: خواب بیش از حد برابر با ورزش کمتر.

افرادی که زیاد می خوابند زمان کمتری برای فعال بودن دارند. به عبارت دیگر هرچقدر بیشتر بخوابی کمتر حرکت می کنی و در نتیجه کالری کمتری می سوزانی.

ممکن است به دیابت مبتلا شوید

خواب بیش از حد می تواند باعث بالا رفتن سطح قند خون شود ( کم خوابی هم همین تاثیر را دارد ).

دوست ندارید خواب شیرین چنین تاثیر بدی داشته باشد اما واقعیت این است که خواب بیش از حد می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

در اینجا هم بی تحرک بودن و کاهش زمان فعالیت از دلایل اصلی افزایش خطر دیابت است.

ابهامات ذهنی تان افزایش می یابد

نمی توانید تمرکز کنید؟ ممکن است مدت زمانی که در رختخواب می گذرانید علتش باشد.

خواب بیش از حد مزمن می تواند مغز را تا دو سال پیر کند و انجام وظایف روزانه را برایتان دشوار.

گفته می شود افرادی که زیاد می خوابند اگر در طول شب چندین بار از خواب بیدار شوند ممکن است تاثیر منفی خواب زیاد روی عملکرد ذهنی شان افزایش پیدا کند. اگر زیاد از خواب بیدار می شوید نمی توانید خواب عمیقی که به ریکاوری و بازسازی بدن کمک می کند را زیاد تجربه کنید.

در خطر مرگ زودهنگام قرار می گیرید

وحشتناک است اما واقعیت دارد: تحقیقات اپیدمیولوژیک نشان داده اند افرادی که زیاد می خوابند بیشتر در خطر مرگ زودهنگام قرار دارند.

هیچکس دقیق نمی داند چرا، اما مسلما التهاب نقش مهمی ایفا می کند. بعلاوه اگر مشکلاتی مانند دیابت و بیماری قلبی هم داشته باشید خطر مرگتان در سنین جوانی افزایش پیدا خواهد کرد.

خلق و خو را بد می کند

افسردگی و خواب دست در دست هم دارند. در بیشتر مواقع افرادی که دچار انواع خاصی از دیابت هستند بیشتر می خوابند و خواب بیشتر می تواند افسردگی را بدتر کند.

البته در نظر داشتن این نکته هم بسیار مهم است، تمام افرادی که زیاد می خوابند دچار افسردگی نمی شوند و ممکن است تغییر در خلق و خوی این افراد موقت باشد.

در برخی موارد کاهش زمان خواب می تواند به بهبود خلق و خو کمک بسیاری کند.

انتهای پیام/س

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.